Od 1 do 30 czerwca br. trwać będą wybory ławników do Sądu Rejonowego w Lesku, Sądu Rejonowego w Sanoku (Wydział Pracy) oraz Sądu Okręgowego w Krośnie na kadencję 2024-2027.

Kolegium Sądu Okręgowego w Krośnie ustaliło, że Rada Miejska w Lesku dokona wyboru:

- 2 ławników do Sądu Rejonowego w Lesku,
- 2 ławnika do Sądu Rejonowego w Sanoku IV Wydział Pracy,
- 2 ławników do Sądu Okręgowego w Krośnie.


Kandydatów na ławników mogą zgłaszać:

1. Prezesi właściwych sądów,
2. Stowarzyszenia,
3. inne organizacje społeczne i zawodowe zarejestrowane na podstawie przepisów prawa (z wyłączeniem partii politycznych),
4. co najmniej 50 obywateli mających czynne prawo wyborcze, zamieszkujących stale na terenie gminy Lesko.


Warunki, które winien spełniać kandydat

ŁAWNIKIEM MOŻE BYĆ WYBRANY TEN, KTO:

- ma obywatelstwo polskie i korzysta z pełni praw cywilnych i obywatelskich,
- jest nieskazitelnego charakteru,
- ukończył 30 lat i nie przekroczył 70 lat,
- jest zatrudniony, prowadzi działalność gospodarczą lub mieszka w miejscu kandydowania co najmniej od roku,
- posiada co najmniej wykształcenie średnie lub średnie branżowe,

- jest zdolny, ze względu na stan zdrowia, do pełnienia obowiązków ławnika. 

ŁAWNIKAMI NIE MOGĄ BYĆ:

- osoby zatrudnione w sądach powszechnych, innych sądach i prokuraturze, osoby wchodzące w skład organów, od których orzeczenia można żądać skierowania sprawy na drogę postępowania sądowego;
- funkcjonariusze Policji oraz inne osoby zajmujące stanowiska związane ze ściganiem przestępstw i wykroczeń
- adwokaci i aplikanci radcowscy, radcy prawni i aplikanci radcowscy,
- duchowni,
- żołnierze w czynnej służbie wojskowej,
- funkcjonariusze Służby Więziennej,
- radni gminy, powiatu i województwa.
Nie można być ławnikiem jednocześnie w więcej niż jednym sądzie.


Zgłoszenia kandydatów dokonuje się na karcie zgłoszeniowej, która będzie dostępna na stronie Biuletynu Informacji Publicznej www.bip.lesko.pl w zakładce: Wybory ławników na kadencję 2024-2027, w Biurze Rady Miejskiej w Lesku, ul. Rynek 21, w budynku Urzędu Miasta i Gminy Lesko, ul. Parkowa 1.

Do karty zgłoszeniowej kandydat ma obowiązek załączyć:
1. informację z Krajowego Rejestru Karnego, dotyczącą kandydata,
2. oświadczenie kandydata, że nie jest prowadzone przeciwko niemu postępowanie o przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe,
3. oświadczenie kandydata, że nie jest lub nie był pozbawiony władzy rodzicielskiej, a także, że władza rodzicielska nie została mu ograniczona ani zawieszona,
4. zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia, wystawione przez lekarza podstawowej opieki zdrowotnej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 października 2017 r. o podstawowej opiece zdrowotnej (Dz. U. z 2017 r. poz. 2217), stwierdzające brak przeciwwskazań do wykonywania funkcji ławnika,
5. dwie aktualne fotografie, zgodne z wymogami stosowanymi przy składaniu wniosku o wydanie dowodu osobistego,
6. aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego albo odpis lub zaświadczenie potwierdzające wpis do innego właściwego rejestru lub ewidencji,
7. listę osób zgłaszających kandydata.


Dokumenty wymienione w punktach 1-4 powinny być opatrzone datą nie wcześniejszą niż 30 dni przed datą zgłoszenia (art. 162 § 5 ustawy Prawo o ustroju sądów powszechnych).

Dodatkowo do kart zgłoszenia należy dołączyć:
1. aktualny odpis Krajowego Rejestru Sądowego albo odpis lub zaświadczenie potwierdzające wpis do innego właściwego rejestru lub ewidencji ( art. 162§ 3 ustawy Prawo o ustroju sądów powszechnych) - jeśli kandydata zgłasza stowarzyszenie lub inna organizacja społeczna lub zawodowa, zarejestrowana na podstawie przepisów prawa.
2. imienną listę osób zgłaszających kandydata wraz z podaniem ich numeru PESEL, miejsca stałego zamieszkania i własnoręcznym podpisem każdej z tych osób - gdy zgłoszenia kandydata na ławnika dokonuje grupa pięćdziesięciu obywateli (art. 162 § 4 ustawy Prawo o ustroju sądów powszechnych). Osobą uprawnioną do składania wyjaśnień w sprawie zgłoszenia kandydata jest osoba, której nazwisko zostało umieszczone jako pierwsze na liście (art. 162 § 6 ustawy Prawo o ustroju sądów powszechnych)
Odpis z Krajowego Rejestru Sądowego albo odpis lub zaświadczenie potwierdzające wpis organizacji społecznej lub zawodowej do właściwego rejestru lub ewidencji powinny mieć datę nie wcześniejszą niż trzy miesiące przed dniem zgłoszenia (art. 162 § 5 ustawy Prawo o ustroju sądów powszechnych).
Kartę zgłoszenia oraz załączone dokumenty składa się do Rady Miejskiej w Lesku – Biuro Rady Miejskiej w Lesku ul. Rynek 21 (Ratusz) do dnia 30 czerwca 2023 r. Telefon kontaktowy: 577 788 388.
Koszt opłaty za wydanie informacji z Krajowego Rejestru Karnego oraz aktualnego odpisu z Krajowego Rejestru Sądowego albo odpisu lub zaświadczenia innego właściwego rejestru lub ewidencji ponosi Skarb Państwa. Koszt opłaty za badanie lekarskie i za wystawienie zaświadczenia lekarskiego ponosi kandydat na ławnika.
Zgłoszenia kandydatów, które nie będą spełniać wymogów formalnych, lub które wpłyną do Rady Miejskiej po upływie w/w terminu pozostawia się bez rozpatrzenia.
Kartę zgłoszenia wraz z załącznikami, podmiot zgłaszający kandydata na ławnika lub kandydat, który nie został wybrany na ławnika, powinien odebrać w nieprzekraczalnym terminie 60 dni od dnia przeprowadzenia wyborów. W przypadku nieodebrania dokumentów w terminie wyżej wskazanym dokumentacja zostanie zniszczona w terminie 30 dni.


Powyższe informacje zostały przygotowane w oparciu o przepisy ustawy z dnia 27 lipca 2001 roku Prawo o ustroju sądów powszechnych (tj. Dz. U. z 2023 r. poz. 217).