Burmistrz Miasta i Gminy Lesko
mgr ADAM SNARSKI
Burmistrz przyjmuje interesantów w dniach:
- poniedziałki w godz. od 8:30 do 9:30
- czwartki w godz. od 8.30 do 9.30
- skargi mieszkańców – środy : 15.30 – 16.30
W celu umówienia się na spotkanie z Panem Burmistrzem należy wcześniej skontaktować się z kancelarią pod numerem 539 992 990.
Zapraszam do kontaktu!
email: burmistrz@lesko.pl
strona internetowa: www.adamsnarski.pl
Zapraszam również na social media.

Jestem aktywistą miejskim od najmłodszych lat. Służenie ludziom to moja dewiza, ale i obecnie zawód. Odkąd sięgam pamięcią interesowały mnie problemy społeczne, dlatego jako młody leszczanin byłem członkiem I kadencji Młodzieżowej Rady Miejskiej w Lesku. W listopadzie 2018 roku, wolą mieszkańców, zostałem wybrany na Burmistrza tego pięknego miasta i wspaniałej gminy, w której się urodziłem i na co dzień funkcjonuje. To dla mnie zaszczyt móc służyć społeczeństwu. Dobro i rozwój Miasta i Gminy Lesko to mój priorytet w działaniu.
Z wykształcenia jestem prawnikiem z tytułem magistra, który poprzedzony był licencjatem w dziedzinie administracji. Studia kończyłem na Europejskiej Wyższej Szkole Prawa i Administracji w Warszawie, wydz. Zamiejscowy w Brukseli. Po ukończeniu studiów, na prośbę władz, pozostałem na uczelni, początkowo jako koordynator uczelni, a następnie, w latach 2016-2018, jako prodziekan Zamiejscowego Wydziału Administracji Europejskiej Wyższej Szkoły Prawa i Administracji w Brukseli. Okres ten był dla mnie wielką szkołą zarządzania zespołem ludzkim, organizacji pracy i budowania kompetencji własnych. Następnie, ukończyłem studia podyplomowe na Uniwersytecie Rzeszowskim w Instytucie Ekonomii i Finansów w roku akademickim 2020/2021. Otrzymując tym samym dyplom audytora wewnętrznego.
Szanowni Państwo!
Siódmy rok kierowania urzędem, jak i całą gminą to na tyle długo, aby mieć już dogłębne rozeznanie potrzeb i oczekiwań mieszkańców, przedsiębiorców i gości nas odwiedzających. To również pełne rozeznanie możliwości finansowych, projektowych i strukturalnych.
Przez okres tych lat z mojej inicjatywy wybudowany został pierwszy samorządowy żłobek, który od momentu otwarcia cieszy się ogromną popularnością wśród rodziców, a kadra żłobka stawiana jest za wzór do naśladowania.
Od samego początku mego zarządzania szczególny nacisk stawiałem na współpracę środowiskową, stąd też między innymi, we współpracy z lokalnymi przewodnikami beskidzkimi stworzone zostało Bieszczadzkie Centrum Informacji Turystycznej wraz z mini galerią bieszczadzkich twórców. Na przestrzeni tych lat powstały multimedialne ścieżki spacerowe po zabytkach Leska. Odnowiona została linia brzegowa Sanu, wzgórze Baszta - ze ścieżka spacerowa i punktem widokowym, jak też przeprowadziliśmy generalną renowację Leskich Źródełek Mineralnych. z uruchomieniem ogólnodostępnej tężni solankowej.
Lata mojego zarządzania to przede wszystkim skuteczne pozyskiwanie środków zewnętrznych zarówno krajowych jak i europejskich. Dzięki nim zmodernizowaliśmy kompleksowo Bieszczadzki Dom Kultury, do którego powróciło również kino. Powstała Regionalna Izba Pamięci oraz Klub Seniora w dawnej Świątyni Ormiańskiej, odrestaurowaliśmy ścianę frontową oraz kopułę Synagogi Leskiej. W naszej bibliotece powstała historyczna multimedialna wystawa o Lesku. Wybudowaliśmy parking dla autokarów przy rondzie leskim. Rozpoczęliśmy remont dworca PKS. Modernizowaliśmy naszą spółkę Leskie Przedsiębiorstwo Komunalne w zakresie świadczonych usług dla mieszkańców. Wybudowaliśmy dalsze odcinki kanalizacji sanitarnej w Hoczwi. Wybudowaliśmy kilometry chodników i dróg – w latach 2023-2025 poczyniliśmy największą inwestycję w tym zakresie w historii leskiego samorządu za ponad 11 milinów złotych! Wybudowaliśmy inteligentne przejścia dla pieszych, zmieniliśmy stare wiaty śmietnikowe, na nowoczesne, elektroniczne, estetycznie wyglądające. Budujemy remizę OSP w Średniej Wsi. Wybudowaliśmy świetlicę wiejską w Jankowcach, i zmodernizowaliśmy budynek świetlicy w Bezmiechowej Dolnej. Teraz, przystępujemy do modernizacji świetlicy w Bezmiechowej Górnej. Wybudowaliśmy farmę fotowoltaiczną na obiektach basenu Aquarius. Renowacji doczekała się kamienica Rynek 15 wraz z pięknym muralem na ścianie frontowej. Remontujemy boiska sportowe , na bieżąco dofinansowujemy kluby sportowe działające na naszym terenie. Zrobiliśmy największa, jak do tej pory, cyfryzację urzędu Gminy.
Od 2019 roku Gmina Lesko pięciokrotnie wyróżniona została mianem ”Przyjazny urząd”, od 2021 roku systematycznie otrzymuje Wyróżnienie Nadzwyczajne „Wzorowa jakość”.
w 2023 roku Gmina Lesko zajęła II miejsce w kategorii„ Społeczny sukces kadencji 2018-2023” pisma samorządowego ,
W styczniu 2023 roku jako Burmistrz Miasta i Gminy Lesko wybrany zostałem na V-ce Przewodniczącego Podkarpackich Struktur Ruchu Samorządowego „TAK DLA POLSKI”. Natomiast w 2024 roku osobiście jako burmistrz otrzymałem Wyróżnienie Nadzwyczajne „Diament Przywództwa”..
Jako Gmina Lesko od kilku lat realizujemy projekt Ogólnopolskiej Karty Seniora”. Otrzymaliśmy także tytuł gminy ”Przyjaznej Seniorom”.
Podczas mojej pierwszej kadencji udało się pozyskać ponad 60 mln złotych, co jest znacząca wartością w historii gminy. Zdecydowaną ich część przeznaczyliśmy na inwestycje remontując szkoły, drogi, budując sieci wodociągowe i kanalizację sanitarną, oświetlenia uliczne, chodniki, czy modernizacje oczyszczani ścieków w Lesku. Wraz z Bieszczadzkim Związkiem Komunikacyjnym przywróciliśmy lokalne połączenia PKS.
Stale współpracujemy z organizacjami pozarządowymi. Wspieramy Koła Gospodyń Wiejskich. Budujemy place zabaw oraz gry podwórkowe z pozyskanych środków dzięki współpracy właśnie z tymi organizacjami.
Inwestycje staramy się wprowadzać z nastawieniem na głos mieszkańców wyrażany w konsultacjach społecznych. Corocznie organizujemy w Lesku wiodące wydarzenia sportowe takie jak Ogólnopolski Spływ Kajakowy Błękitną Wstęgą Sanu, Puchar Polski Południowej Cross Country. Zapoczątkowaliśmy coroczne Jarmarki Bożonarodzeniowe i Wielkanocne. Bardzo ważna jest dla mnie również jakość edukacji, która szczególnie na wsi jest jednym z podstawowych centrów życiowych lokalnych społeczności. Dlatego też przejęliśmy do ponownego prowadzenia przez gmin, dwóch placówek oświatowych w Manastercu i Bezmiechowej Dolnej, które kiedyś zostały oddane do prowadzenia przez podmiot zewnętrzny. Przeprowadziliśmy kapitalny remont szatni w SP w Lesku.
W chwili obecnej, czyli początkiem 2025 roku, stajemy przed dużymi wyzwaniami rewitalizacji parku miejskiego i ścisłego centrum miasta z modernizacją tzw. „budek” fontanny i Plant. Chce zupełnie odnowić oblicze miasta oraz ścieżek pieszo – rowerowych.
Kolejnym naszym projektem, który usilnie pragne zrealizować, to budowa Bulwarów nad Sanem.
W ramach ramach Programu Interreg Polska – Słowacja 2021-2027, którego głównym celem będzie dalszy rozwój atrakcyjności turystyczny miasta Leska, a realizowany będzie w partnerstwie polsko-słowackim z miejscowością Uliča - planujemy uruchomić trasę rowerową łączącą miejscowości Lesko i Ulič. W projekcie powstanie dedykowany przewodnik multimedialny z atrakcjami znajdującymi się na trasie przejazdu. W Lesku i Uliču powstaną wypożyczalnie rowerowe. Dodatkowo w projekcie zostanie zakupiony minibus, który przewoził będzie turystów w ramach organizowanych rajdów rowerowych.
Z większych projektów, nieustannie leży mi na sercu, wybudowanie ‘’Osiedla Młodych’’ – szukamy szansy i srodków na powodzenie tego pomysłu.
A wszystko po to, aby Miasto i Gmina Lesko stały się nowotarskim miejscem, w którym warto żyć , pracować, przyjeżdżać i wypoczywać. Aby gmina nasza mogła być wzorcem do naśladowania dla innych regionów kraju.
Wykształcenie:
- Europejska Wyższa Szkoła Prawa i Administracji kierunek: ADMINISTRACJA EUROPEJSKA (dyplom 2012 r.)
- Europejska Wyższa Szkoła Prawa i Administracji kierunek: PRAWO (dyplom 2013 r.)
– Studia podyplomowe na kierunku AUDYT WEWNĘTRZNY, organizowane przez Instytut Ekonomii i Finansów Uniwersytetu Rzeszowskiego w roku akademickim 2020/2021.
Doświadczenie zawodowe:
– od 01.08.2012 r. do 06.11.2016r. : Pełnomocnik ds. administracji studiów EWSPA na terenie Belgii
– od 01.10.2012 r. do 31.12.2015r. : Koordynator Kliniki Prawa w Brukseli
– od 14.04.2013 r. do 31.10.2018r. : Dyrektor Domu Polskiego w Brukseli
– od 01.02. 2014 r. do 31.10.2018r. : Założyciel, pomysłodawca Portalu Polonijnego dla Polonii IPSA24.be
– od 02.06. 2016 r. do 30.11.2018r. : Koordynator Ośrodka Psychologiczno – Prawnego
– od 07.11.2016 r. do 30.11.2018r. : Prodziekan Zamiejscowego Wydziału Wyższej Szkoły Prawa i Administracji w Brukseli : Administracji Europejskiej
– od 04.09.2017 do obecnie: Współpraca z samorządowym wydawnictwem i portalem Internetowym Wolters Kluwer – Lex samorząd w zakresie publikacji komentarza do ustaw samorządowych oraz dotyczącego spraw samorządowych
– od 01.04 do 01.06. 2020 r. kurs ”Specjalista ds. HR”, studium Prawa Europejskiego, potwierdzone zdanym egzaminem i certyfikatem,
– 22.09.2020r. szkolenie i certyfikat z zakresu „kontrola i nadzór właścicielski nad spółkami z udziałem samorządów”.
Prelekcje w konferencjach, szkoleniach oraz seminariach:
– Konstytucja RP – dwadzieścia lat doświadczeń
– Problematyka terroryzmu i jego zwalczania
– Prawo – Moralność – Polityka
– Wsparcie młodych przedsiębiorców
– Instytucje pomocy prawnej w świetle regulacji wybranych państw europejskich
– Mechanizmy gospodarki w Unii Europejskiej
– V Forum Green Smart City, 24-25 października 2019 r., Kraków
– Krajowa konferencja kontroli zarządczej –prelekcja – 18-19.06.2020r.
– Tworzenie projektów aktów normatywnych na szczeblu jednostek samorządu terytorialnego” – 24 lipca 2020 r., Narodowy Instytut Samorządu Terytorialnego
– „Zasady redagowania treści uzasadnienia decyzji administracyjnej” – 16 lipca 2020 r., Narodowy Instytut Samorządu Terytorialnego
-„Instrumenty ochrony krajobrazu stosowane przez samorząd terytorialny” – 13 lipca 2020 r., Narodowy Instytut Samorządu Terytorialnego
– „Ustawa o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych – WCAG 2.0 – standardy dostępności w praktyce” – 30 lipca 2020 r., Narodowy Instytut Samorządu Terytorialnego
– „Instytucja prawna doręczenia zastępczego” – 31 lipca 2020 r., Narodowy Instytut Samorządu Terytorialnego
„Wznowienie ogólnego postępowania administracyjnego – zagadnienia praktyczne” – 28 sierpnia 2020 r., Narodowy Instytut Samorządu Terytorialnego
– XVIII Samorządowe Forum Kapitału i Finansów 7-8 października 2020 r., Katowice. – udział w 12 konferencjach tematycznych dotyczących samorządu, finansów, nowoczesnych miast przyszłości.
– ”Klasyfikacja budżetowa – wybrane problemy”, 5 listopada 2020 r., szkolenie on-line, Krosno – Lesko.
-V Podkarpackie Forum Audytu, prelekcja ”Zarządzanie jednostką samorządu terytorialnego w pandemii’, 13 listopada 2020 r., Uniwersytet Rzeszowski
– XIX Międzynarodowy Kongres Kontroli Wewnętrznej, Audytu Wewnętrznego, Antykorupcji i Zwalczania Oszustw’’, Polski Instytut Kontroli Wewnętrznej – PIKW, 17-18 listopada 2020, Warszawa.
– ”30lecie samorządu terytorialnego – seminarium”, Podkarpacki Program Odnowy Wsi na lata 2017-2020, 19 listopada 2020 r., Lesko-Sanok
– Kurs ”Audyt wewnętrzny”, Studium Prawa Europejskiego, od m-ca grudnia 2020 r. do m-ca luty 2021 r., on-line, Lesko-Warszawa.
-Konferencja ”Autobus elektryczny w każdej gminie”, 13.01.2021 r., organizator Pismo Samorządu Terytorialnego ”Wspólnota”, on-line Lesko-Warszawa.
-Konferencja ”SUMP Plany Zrównoważonej Mobilności Miejskiej”, realizowana w partnerstwie z miastem Sanokiem, on-line 13.01.2021 r.
- ''Dostęp do informacji publicznej - najnowsze trendy w orzecznictwie, Narodowy Instytut Samorządu Terytorialnego, Warszawa - Lesko online, 09.02.2021 r.
- ''Ochrona prywatności i danych osobowych przy udostępnianiu informacji publicznej” , Narodowy Instytut Samorządu Terytorialnego, Warszawa - Lesko online, 12.02.2021 r.
- '''Tryb podstawowy w świetle nowego Prawa zamówień publicznych” , Narodowy Instytut Samorządu Terytorialnego, Warszawa - Lesko online, 11.02.2021 r.
- Konferencja ''Realizacja ocen wewnętrznych - bieżące monitorowanie i cykliczne samooceny'', Ministerstwo Finansów, Departament Efektywności Wydatków Publicznych i Rachunkowości, on-line, Lesko - Warszawa, 17.03.2021r.
Nadzór Burmistrza Miasta i Gminy Lesko:
Kieruje urzędem przy pomocy Zastępcy Burmistrza, Sekretarza i Skarbnika.
Określa szczegółowy zakres zadań Zastępcy Burmistrza, Sekretarza i Skarbnika
Burmistrz kieruje urzędem przez wydawanie zarządzeń, pism okólnych oraz poleceń służbowych.
Burmistrz jest kierownikiem urzędu, pełniąc równocześnie funkcję organu wykonawczego gminy.
Zwołuje posiedzenia Kierownictwa Urzędu
Określa wielkość zatrudnienia w urzędzie w ramach przyznanych środków na wynagrodzenia
Do zakresu działania i kompetencji Burmistrza należy wykonywanie uchwał rady i zadań określonych przepisami prawa, w tym w szczególności:
– kierowanie bieżącymi sprawami gminy oraz reprezentowanie jej na zewnątrz,
– kierowanie urzędem, w tym poprzez wydawanie zarządzeń wewnętrznych, pism okólnych i wytycznych,
– powoływanie i odwoływanie Zastępcy Burmistrza,
– składanie oświadczeń woli w imieniu gminy w zakresie zarządu mieniem komunalnym i udzielanie upoważnień w tym zakresie,
– zarządzanie gospodarką finansową gminy,
– wykonywanie budżetu gminy,
– przygotowywanie projektów uchwał rady,
– określanie sposobu wykonywania uchwał,
– opracowywanie programów rozwoju w trybie określonym w przepisach o zasadach prowadzenia polityki rozwoju,
– ogłaszanie aktów normatywnych,
– wydawanie decyzji w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej,
– nadzorowanie realizacji zadań zleconych z zakresu administracji rządowej,
– wykonywanie uprawnień zwierzchnika służbowego oraz obowiązków pracodawcy w stosunku do pracowników urzędu oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,
– wykonywanie czynności z zakresu prawa pracy w stosunku do dyrektorów instytucji kultury,
– zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,
– dokonywanie okresowej oceny podległych pracowników,
– upoważnianie pracowników urzędu do podejmowania czynności w imieniu Burmistrza,
– zatwierdzanie zakresów czynności, obowiązków i odpowiedzialności pracownikom urzędu oraz kierownikom j.o.
– rozstrzyganie sporów kompetencyjnych pomiędzy komórkami organizacyjnymi urzędu,
– kierowanie Gminnym Zespołem Zarządzania Kryzysowego,
– opracowywanie planu operacyjnego ochrony przed powodzią oraz ogłaszanie i odwoływanie pogotowia i alarmu przeciwpowodziowego,
– zapewnianie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej,
– zapewnianie skutecznej ochrony danych osobowych.
Burmistrz nadzoruje:
– Skarbnika
– Urząd Stanu Cywilnego i Wydział Spraw Obywatelskich,
– Biuro Promocji, Kultury i Turystyki,
– Inspektora Ochrony Danych,
– Pełnomocnika ds. Ochrony Informacji Niejawnych.
Burmistrz wydaje:
– zarządzenia – wydawane na podstawie delegacji zawartych w aktach prawnych, będące przepisami porządkowymi w sprawach nie cierpiących zwłoki, które podlegają zatwierdzeniu przez radę na najbliższej sesji oraz inne podejmowane w ramach kompetencji,
– decyzje i postanowienia – w rozumieniu przepisów kodeksu postępowania administracyjnego i ordynacji podatkowej,
– pisma okólne – porządkujące wewnętrzne sprawy organizacyjne urzędu.
– polecenia – dotyczące wyznaczania operacyjnych działań komórkom organizacyjnym urzędu i jednostkom organizacyjnym gminy.
Do podpisu Burmistrza zastrzeżone są w szczególności:
– korespondencję kierowaną do organów administracji publicznej, w szczególności kierowników naczelnych i centralnych organów administracji państwowej, posłów na sejm i senatorów,
– protokoły kontroli przeprowadzanych w urzędzie przez uprawnione organy, korespondencję do Najwyższej Izby Kontroli oraz Regionalnej Izby Obrachunkowej,
– pisma, dokumenty i decyzje akty administracyjne należące do wyłącznej właściwości Burmistrza, a także decyzje w sprawach osobowych kierownictwa urzędu, pracowników urzędu oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,
– odpowiedzi na interpelacje radnych,
– odpowiedzi na skargi i wnioski dotyczące działalności urzędu, kierowników Wydziałów, kierownika USC, Sekretarza, Skarbnika i Zastępcy Burmistrza,
– zarządzenia, regulaminy,
– oświadczenia woli w zakresie bieżącej działalności gminy,
– pełnomocnictwa i upoważnienia do działania imieniu Burmistrza, w tym pisma wyznaczające osoby uprawnione do podejmowania czynności z zakresu prawa pracy wobec pracowników urzędu podczas nieobecności Burmistrza,
– pełnomocnictwa do reprezentowania gminy przed sądami i innymi instytucjami,
– dokumenty i pisma każdorazowo zastrzeżone przez Burmistrza do jego podpisu.